Izmenama je predviđena mogućnost uplate pazara u roku od sedam dana, ažurnija baza podataka o klijentima banaka i niže kazne ali i oštriji tretman subjekta u blokadi i u prinudnoj naplati
Ministar nadležan za poslove finansija propisuje uslove i nаÄin plаćаnjа u gotovom novcu u dinаrimа zа prаvnа licа i zа fiziÄkа licа kojа obаvljаju delаtnost.
Pre izmena uslove i naÄin plaćanja u gotovom propisivala je NBS.
Pravna lica i fiziÄka lica koja obavljaju delatnost dužna su da dinare primljene u gotovom po bilo kom osnovu uplate kod banke najkasnije u roku od sedam radnih dana.
Pre izmena rok je bio isti dan a najkasnije naredni radni dan.
ÄŒlan 44. Zakona koji se odnosi na obavezu pravnih i fiziÄkih lica koja obavljaju delatnost, da u roku od tri dana prijave statusne i druge registracione promene banci, kod koje imaju otvoren raÄun, dopunjen je.
Prema najnovijim izmenama i banke su u obavezi da svakog radnog dana, od organizacije za vođenje Registara privrednih subjekata, elektronski preuzimaju podatke o klijentima, a u roku od tri radna dana preuzimanja podataka, usaglase svoju evidenciju sa Registrom.
Pre izmene ovu obavezu su imala samo pravna i fiziÄka lica koja obavljaju delatnost.
Dopunjen je i izmenjen Älan 46. koji se odnosi na meÄ‘usobno izmirivanje obaveza prаvnih licа i fiziÄkih licа kojа obаvljаju delаtnost, tako da oni sada meÄ‘usobne obaveze mogu izmirivati, prenosom hаrtijа od vrednosti. ugovаrаnjem promene poverilаcа, odnosno dužnikа (аsignаcijа, cesijа, pristupanje dugu, preuzimanje duga, ustupanje duga.), prebijаnjem (kompenzаcijа) i nа druge nаÄin, u sklаdu sа zаkonom.
MeÄ‘utim, ako su njihovi raÄuni u trenutku plaćanja blokirani radi izvrÅ¡enja prinudne naplate, ne mogu izmirivati novÄane obaveze na gore navedene naÄine, osim ako drukÄije nije utvrÄ‘eno zakonom kojim se ureÄ‘uje poreski postupak.
U skladu sa Älanom 87a. Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji, privredni subjekti Äiji su raÄuni blokirani izvrÅ¡nim reÅ¡enjem Poreske uprave, mogu i dalje vrÅ¡iti isplаtu zаrаdа i nаknаdа troÅ¡kovа (zа dolаzаk nа rаd i odlаzаk s rаdа i zа vreme provedeno nа službenom putu u zemlji i inostrаnstvu), kаo i po osnovu drugih primаnjа (otpremninа pri odlаsku u penziju, solidаrnа pomoć i pomoć u sluÄаju smrti zаposlenog ili Älаnа njegove uže porodice) i novÄаnih nаknаdа iz socijаlnog progrаmа zа zаposlene kojimа prestаje rаdni odnos u procesu restrukturirаnjа preduzećа i pripreme zа privаtizаciju, steÄаjа i likvidаcije.
Od 17. maja 2011. godine privrednici viÅ¡e neće biti u obavezi evidentiranja kompenzacije preko tekuÄeg raÄuna – podnoÅ¡enjem naloga. Potpisivanjem izjave – ugovora o kompenzaciji i adekvatnim knjiženjima proces meÄ‘usobnog izmirivanja obaveza kompenzacijom biće okonÄan. Asignacija, cesija, preuzimanje duga i sl. alternativni oblici plaćanja i naplate i dalje se moraju evidentirati preko tekućeg raÄuna.
U okviru Zakona, u delu prinudne naplate, uveden je novi Älan 47a, koji predviÄ‘a da se prinudnа nаplаtа može vrÅ¡iti i na osnovu menica i ovlašćenja, samo ako su i menice i ovlašćenja evidentirani u registru menica i ovlašćenja koji vodi NBS.
Registar menica i ovlašćenja je javna knjiga i vodi se u elektronskom obliku, a podaci iz ovog registra dostupni su na internet strani Narodne banke Srbije.
Propis kojim se ureÄ‘uju uslovi, sadržina i naÄin voÄ‘enja registra menica i ovlašćenja, kao i naÄin brisanja iz registra, doneće NBS u roku od 30 dana, od dana stupananja na snagu ovih izmena, tj. do 08.06.2011. godine.
Nakon proteka roka od 120 dana od dana stupanja na snagu propisa Narodne banke Srbije, prinudna naplata se više neće vršiti na osnovu menica ili ovlašćenja koji nisu evidentirani u registru menica i ovlašćenja.
Menice i ovlašćenja koja dospevaju na naplatu u roku od 120 dana od dana stupanja na snagu propisa - ne evidentiraju se u registru menica i ovlašćenja, a prinudna naplata može se vršiti i na osnovu ovih ovlašćenja i menica.
Prinudna naplata na osnovu menica i ovlašćenja koji su izdati najkasnije u roku od 120 dana od dana stupanja na snagu propisa, a dospevaju na naplatu nakon proteka ovog roka, može se vršiti samo ako su te menice i ovlašćenja evidentirani u registru menica i ovlašćenja, u roku od 120 dana od dana stupanja na snagu tog propisa.
Registar menica i ovlašćenja, sadrži sledeće podatke:
1) serijski broj menice/ovlašćenja;
2) matiÄni broj dužnika, odnosno jemca ili avaliste;
3) datum izdavanja menice/ovlašćenja;
4) datum dospeća menice/ovlašćenja;
5) iznos na menici/ovlašćenju, a ako je reÄ o blanko menici-podatke o osnovu izdavanja (npr.ugovor o kreditu ...i sl.) i iznos iz osnova izdavanja;
6) datum i vreme registrovanja menice/ovlašćenja.
Zahtev za registraciju menice ili ovlašćenja dužnik podnosi svojoj banci, koja izdaje potvrdu o registrovanim menicama ili ovlašćenjima.
Kao datum i vreme registrovanja menica i ovlašćenja smatra se datum i vreme kada su na internet strani Narodne banke Srbije objavljeni podaci, za Äiju taÄnost i verodostojnost odgovara banka.
Izmenama Älana 48. Zakona precizirano je da prinudnu naplatu vrÅ¡i Narodna banka Srbije.
NBS osnove za prinudnu naplatu prima od njihovih izdavalaca i odmah posle tog prijema svim bankama nalaže da blokiraju sve dinarske i devizne raÄune dužnika, da mu ne otvaraju nove raÄune i da joj bez odlaganja dostave podatke o stanju sredstava na tim raÄunima.
Kada primi obaveÅ¡tenje od banaka o stanju sredstava na raÄunima dužnika, NBS nalaže banci kod koje dužnik ima najviÅ¡i iznos sredstava na otvorenom dinarskom raÄunu, da se nalog za prinudnu naplatu izvrÅ¡i s tog raÄuna, a ako na njemu nema dovoljno sredstava - izvrÅ¡enje se nalaže i drugim bankama kod kojih dužnik ima otvorene dinarske raÄune, i to redom, prema visini sredstava na tim raÄunima, do potpunog izvrÅ¡enja naloga za prinudnu naplatu.
Ako na dinarskim raÄunima nema sredstava za izvrÅ¡enje naloga za prinudnu naplatu ili ih nema dovoljno - izvrÅ¡enje se nalaže bankama kod kojih dužnik ima otvorene devizne raÄune, i to redom, prema visini sredstava na tim raÄunima, do potpunog izvrÅ¡enja naloga za prinudnu naplatu.
Pod sredstvima za izvrÅ¡enje naloga za prinudnu naplatu podrazumevaju se dinarska sredstva koja se vode na dinarskim raÄunima kod banke, kao i dinarska protivvrednost deviznih sredstava kod banke, osim sredstava Äije je izvrÅ¡enje izuzeto zakonom, aktom Vlade, propisom Narodne banke Srbije, sudskom odlukom ili odlukom poreskog, odnosno carinskog organa i sredstava donacija i humanitarne pomoći, životnog osiguranja, prihoda od privatizacije, sredstava za formiranje robnih rezervi, sredstava samodoprinosa, sudskih depozita, sredstava odreÄ‘enih za isplatu po osnovu akreditiva, sredstava depozita za obezbeÄ‘enje kredita, sredstava budžeta za isplatu premija, subvencija i regresa, sredstava obezbeÄ‘enja po ugovorima propisanih zakonom i drugim propisom, kao i tuÄ‘ih sredstava na raÄunima dužnika.
Ako dužnik ima oroÄena sredstva kod banke, banka je dužna da, posle isteka ugovorenog roka na koji su ta sredstva oroÄena, i ta sredstva koristi za izvrÅ¡avanje naloga za prinudnu naplatu u kom sluÄaju ne može produžavati ugovor na osnovu koga su ta sredstva oroÄena.
Sredstva dužnika na raÄunu kod banke blokirana na osnovu naloga za prinudnu naplatu ne mogu se koristiti za druga plaćanja tog dužnika.
Nakon potpunog izvrÅ¡enja naloga za prinudnu naplatu, Narodna banka Srbije bez odlaganja obaveÅ¡tava banke o tom izvrÅ¡enju, radi deblokade sredstava dužnika na njegovim raÄunima kod tih banaka.
Izmenama Zakona o platnom prometu privredni prestupi za nepoštovanje Zakona zamenjeni su terminom prekršaji. Shodno terminološkoj izmeni ublažene su i kazne za pojedine prekršaje.
Navedene izmene objavljene su u Službenom glasniku RS br. 31 od 09.05.2011. i one stupaju na snagu u roku od 8 dana, od dana objave, odnosno od 17.05.2011. godine.